سفر به اصفهان

سی‌ و سه‌ پل

اصفهان جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد و به همین جهت یکی از معروف‌ترین شهرهای ایران است و جهان گردان بسیاری به‌ منظور بازدید از این جاذبه‌ها، سفر به اصفهان را در اولویت قرار می‌دهند. یکی از این آثار سی‌ و سه‌ پل است که شهرتی جهانی دارد. سی‌ و سه‌ پل در دوره‌ شاه‌عباس اول صفوی بر روی زاینده‌ رود بنا شده است و دارای سی‌ و سه دهنه است و به همین دلیل به این نام خوانده می‌شود. معماری بی‌نظیر سی‌ و سه‌ پل ازجمله عواملی است که در سفر به اصفهان حتماً باید به آن سر زد.

سی وسه پل اصفهان

میدان نقش‌ جهان

بی‌ شک میدان نقش‌ جهان را می‌توان مهم‌ترین جاذبه در سفر به اصفهان دانست. این میدان علاوه بر اهمیت تاریخی دسترسی شما به بسیاری از آثار دیدنی اصفهان را میسر می‌کند. ازجمله این آثار می‌توان به عالی‌قاپو، مسجد شاه (مسجد امام)، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه اشاره کرد. جال  است بدانید میدان نقش‌ جهان دومین میدان بزرگ جهان است و به علت ویژگی‌ها منحصر به‌ فرد در لیست فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

میدان نقش جهان اصفهان

کلیسای وانک

کلیسای وانک یکی از کلیساهای قدیمی ارامنه است که توسط شاه‌ عباس صفوی در جلفای اصفهان بنا شد. آمنا پرکیچ از دیگر نام‌های کلیسای وانک است. ساختمان کلیسای وانک از خشت خام ساختند و معماری منحصر به‌ فرد آن ازجمله دلایلی است که در سفر به اصفهان حتماً باید به آن سر بزنید. همچنین در ساختمان این کلیسا موزه‌ای وجود دارد که بعضی از اشیا قدمتی که عموماً متعلق به ارامنه است در آن نگهداری می‌شود.

کلیسای وانک اصفهان

کاخ هشت‌ بهشت

این کاخ یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های اصفهان است که در سال ۱۰۸۰ و توسط شاه اسماعیل بنا شد. کاخ هشت‌ بهشت به زیباترین کاخ دنیا نیز معروف است و درگذشته بخشی نقش‌جهان بوده. علاوه بر باغ زیبا و درختان قدیمی هشت‌ب هشت، ساختمان کاخ معماری بسیار جالبی دارد و به شکل صفی ساخته‌ شده. جالب است بدانید اتاق‌ های این کاخ ارتباط بسیار جالبی با یکدیگر دارند که باعث حفظ یکپارچگی تعداد هشت‌، هشت می باشد.

هشت بهشت در اصفهان

کاروانسرای عباسی

کاروانسرای عباسی یکی از جاذبه‌هایی است که در سفر به اصفهان حتماً باید از آن بازدید کرد. این کاروانسرا در نزدیکی شاهین‌ شهر قرار دارد و از آنجایی‌ که به‌ واسطه‌ نذر مادر شاه‌ عباس صفوی بنا گردید، به کاروانسرای مادر شاه نیز مشهور است. کاروانسرای عباسی در ابتدا به‌ منظور اسکان سفرا و نمایندگان دیگر کشورها در بدو ورود به ایران استفاده می‌شد و به همین دلیل از امکانات بسیار مناسبی برخوردار است. در هر صورت دیدن معماری باشکوه این بنا درها سفر به اصفهان خالی از لطف نیست.

کاروانسرای عباسی اصفهان

مدرسه چهارباغ

مدرسه‌ چهارباغ در ضلع شرقی خیابان چهارباغ قرار دارد و کاشی‌ کاری‌های بی‌نظیر آن‌ یکی از دلایل بسیاری برای سفر به اصفهان است. مدرسه‌ چهارباغ را به دستور شاه سلطان حسین ساختند و از آخرین بناهای ست که توسط صفویان در اصفهان ساختتند.

مدرسه چهار باغ در اصفهان

آرامگاه صائب تبریزی

صائب تبریزی یکی از بزرگ‌ترین شعرای ایرانی در سبک هندی است. این شاعر بلندپایه در سال ۱۰۸۷ هجری قمری در اصفهان درگذشت و در باغ شخصی‌اش به خاک سپرده شد. در دوره‌ پهلوی آرامگاهی برای این شاعر گران‌ قدر ساختند که بعدها به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. آرامگاه صائب تبریزی که نسبش به شمس تبریزی بازمی‌گردد در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های در سفر به اصفهان زیبا است.

آرامگاه صائب تبریزی

کاخ عالی‌قاپو

کاخ عالی‌قاپو بخشی از مجموعه‌ نقش‌ جهان است که در ضلع غربی میدان نقش‌جهان واقع‌ است. جالب است بدانید کاخ عالی‌ قاپو در ابتدا ورودی دولت‌ خانه‌ صفوی‌ها بوده که به‌مرور زمان و در دوره‌ شاه‌عباس به شکل کنونی درآمده. گچ‌بری‌ها و معماری کاخ عالی‌قاپو در نوع خود منحصر به‌ فرد است و معماری اتاق موسیقی این کاخ 6 طبقه از شاهکارهای معماری جهان به‌ حساب می‌آید؛ بنابراین اگر از طرفداران پر وپا قرص معماری ایرانی هستید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به اصفهان سر زدن به این کاخ را حتماً در اولویت قرار دهید.

تور اصفهان

منارجنبان

منارجنبان ازجمله آثار تاریخی اصفهان است که نام آن را بسیار شنیده‌اید. این بنای باشکوه و جالب در واقع آرامگاه عارفی به نام عمو عبدالله کارلادانی است. این بنا دو مناره دارد و نکته‌ جالب این است که با تکان دادن یک مناره‌، آن یکی مناره و کل بنا می‌لرزد. البته از آنجایی‌ که این اتفاق احتمالاً ناشی از خطای محاسباتی است، لرزش بیش‌ از حد می‌تواند موجب تخریب بنا شود.

منارجنبان

مسجد جامع عباسی

این مسجد در دوره‌ صفویه ساختند و یکی از شاهکارهای معماری اسلامی و در زمینهٔ کاشی‌ کاری و نجاری است. مسجد جامع عباسی پیش از انقلاب به مسجد شاه و پس از انقلاب به مسجد امام مشهور شد و یکی از پر بازدید ‌ترین قسمت‌ های مجموعه‌ نقش‌ جهان در سفر به اصفهان است. همچنین این بنا در لیست آثار تاریخی یونسکو ثبت جهانی است.

مسجد جامع عباسی

چهل‌ ستون

کاخ چهل‌ ستون یکی دیگر از آثار تاریخی اصفهان است که به‌ عنوان آثار تاریخی یونسکو ثبت جهانی است. این کاخ در باغ بسیار بزرگی قرار دارد و شامل تالار آینه، تالار ۲۰ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوان‌ های طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ و… می‌شود. قدمت کاخ چهل‌ ستون به دوره‌ شاه‌ عباس اول بازمی‌گردد و بسیاری را در سفر به اصفهان مجذوب خود می‌کند.

چهل ستون

برای اطلاعات بیشتر شهر اصفهان را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *