فهرست میراث جهانی یونسکو در عمان

فهرست میراث جهانی یونسکو در عمان

فهرست میراث جهانی یونسکو در عمان شامل چندین سایت با ارزش تاریخی و طبیعی است. این سایت‌ها بیانگر تاریخ غنی، فرهنگ و تنوع طبیعی این کشور هستند. در زیر به معرفی این آثار می‌پردازیم:

قلعه بَهلاء   (Bahla Fort)از فهرست میراث جهانی یونسکو در عمان 

–  مکان: بَهلاء، استان دَخیلیه

–  تاریخ ثبت: 1987

–  ویژگی‌ها: قلعه بَهلاء یکی از مهم‌ترین قلعه‌های تاریخی در سلطنت عمان است و نمایانگر تاریخ معماری و نظامی این کشور می‌باشد. این قلعه در قرون وسطی ساخته شده و به عنوان مرکز تجاری و نظامی منطقه ی بَهلاء شناخته می‌شده است.

قلعه بَهلاء از فهرست میراث جهانی یونسکو در عمان می باشد. این حفاظتگاه شامل واحه بَهلاء با بازارهای سنتی، محله های باستانی، مساجد باستانی، و دیواری به طول تقریبی 13 کیلومتر است.

قلعه بَهلاء بر روی تپه ای بلند در وسط واحه ی نخل قرار دارد که این قلعه سفالی غول پیکر را بلندتر و بلندتر کرده است. این قلعه خشتی ساختمانی تقریباً مثلثی شکل است، نمای جنوبی آن حدود 112.5 متر و نمای شرقی آن حدود 114 متر است و طول دیوار قوسی شمال غربی در محدوده آن از برج شمالی تا برج باد حدود 135 متر است . 

  این دژ یکی از آثار باستانی و تاریخی بسیار مهم شهر بَهلاء در استان دخیلیه و در شبه‌جزیره عربستان است. تاریخ ساخت دژ به هزاره سوم پیش از میلاد باز می‌گردد. این دژ در زمان‌های گذشته پیوندهای ژرفی با شهرهای میان‌رودان ( بین‌النهرین و بلاد فارس ) داشته ‌است.

از آنجا که روشن است، دیوارهای دژ بَهلا واستحکامات و فتحات و تیرکش های تیراندازی و جاهای نگهبانان ساخته شده در آن برای حفاظت از منطقه ایجاد شده بوده ، و بطور شبانه روزی نگهبانان در این برج‌ها کشیک می‌داده اند. «قلعه بَهلاء » قلعه ایست با موقعیت بسیار عالی سوق ‌الجیشی که برفراز تپه بلندی ما بین کوه و دره و در امتداد راه دو شهر مهم آن دوران یعنی عبری و نزوا قرار داشته ، و نقش برجسته أی در انجام امور بازرگانی وداد و ستد کالاهای تجارتی داشته ‌است. این دوشهر در قرون وسطی و تا ظهور اسلام نقش مهمی بر سر راه تجارت شرق با جنوب داشته اند.

فهرست میراث جهانی یونسکو در عمان

سایتهای باستان شناسی بات، الخُطم و اَلعَین از فهرست میراث جهانی یونسکو در عمان

 (Archaeological Sites of Bat, Al-Khutm and Al-Ayn)

–  مکان: استان ظاهره

– تاریخ ثبت: 1988

–  ویژگی‌ها: این مجموعه باستانی از فهرست میراث جهانی یونسکو در عمان می باشد و قدمت آن به عصر برنز برمی‌گردد. این مجموعه شامل آثار برج مانند و ساختارهای سنگی است که نشان دهنده ی فرهنگ و تمدن‌ باستانی عمان است. 

سایت های بات در زمان شروع تاریخ بشری ( بین زمانی که پیش از تاریخ و تاریخ بشری خوانده می شوند) شکل گرفته و نزدیک نخلستانی در بخش داخلی عمان می باشد. این ناحیه به همراه سایت های مجاور کاملترین مجموعه اقامتی و گورستانی را در هزاره سوم قبل از میلاد تشکیل می دهند. در ناحیه بات تجارت مس و سنگ با سومریان انجام می شده . گورستان این ناحیه شامل حدود صد مقبره دایره ای شکل به قطر تقریبی بیست متر می باشد. این مقبره ها با هیچ دریچه ای به فضای بیرون ندارند بنابراین ممکن است به جز استفاده در مراسم سنتی،‌به عنوان سیلو و مخزن مورد استفاده قرار می گرفته اند.

منطقه الخطم در دو کیلومتری غرب بات قرار گرفته و به نظر می رسد که یک دژ سنگی بوده که یک برج به قطر بیست متر نیز در آن دیده می شود .

العین در بیست و دو کیلومتری جنوب شرقی بات قرار دارد و گورستان کوچکی شامل سه مقبره می باشد. 

 

سیستم آبیاری فَلج یا اَفلاج عمان (Aflaj Irrigation Systems of Oman) از فهرست میراث جهانی یونسکو در عمان

–  مکان: مناطق مختلف عمان

–  تاریخ ثبت: 2006

– ویژگی‌ها: سیستم‌های آبیاری فَلج یا افلاج که جزء فهرست میراث جهانی یونسکو در عمان می باشد شامل 5 سیستم سنتی آبیاری است که نشان دهنده ی تاریخچه ی طولانی و مهارت‌های فنی مردمان عمان در مدیریت منابع آبی است. این سیستم‌ها شامل داریس، الخطمین، الملک، المزرا و الجیلا هستند.

 

سیستم افلاج با همان روش آبیاری باستانی ، عمیقاً در میراث عمان ریشه دارد و بیش از 3 هزار فَلجِ فعال در این کشور هنوز در حال استفاده است. این چشمه‌ها از نیروی جاذبه برای مدیریت عادلانه آبراه‌ها استفاده می‌کنند.

خاستگاه این سیستم آبیاری به 500 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. هر چند، شواهد باستانی حاکی از آن هستند که حتی افلاج تا 2 هزار و 500 سال پیش از میلاد هم در جریان بوده است.

بنا به قانون جاذبه، آب از منابع زیرزمینی یا چشمه‌ها به سمت منازل مسکونی و زمین‌های کشاورزی هدایت می‌شود. در سراسر سیستم افلاج، برج‌های دیده‌بانی متعددی واقع شده‌اند که جنبه دفاعی دارند.

از نظر هیدرولوژیکی، افلاج‌ سیستم‌های یکپارچه‌ای هستند که آب‌های زیرزمینی، آب چشمه‌های طبیعی یا آب های سطحی را جمع آوری کرده و از طریق مجاری زیرزمینی یا سطحی برای مصارف خانگی و کشاورزی تحویل می‌دهند. افلاج را می‌توان به طور کلی به سه نوع سیستم هیدرولوژیکی تقسیم کرد که نوع منبع آب آنها را منعکس می‌کند: عینی، داودی و غائلی.

سرزمین‌های صحرای عربی  (Land of Frankincense) از فهرست میراث جهانی یونسکو در عمان

–  مکان: استان ظُفار

–  تاریخ ثبت: این سایت در سال 2000 به عنوان مسیر کُندُر در فهرست میراث جهانی یونسکو اعلام شد و در سال 2005 به سرزمین کُندُر تغییر نام داد.

– ویژگی‌ها: این سایت که از فهرست میراث جهانی یونسکو در عمان می باشد، شامل مجموعه‌ای از مناطق باستانی و طبیعی مرتبط با تجارت و تولید کُندُر  (Frankincense)  است. سرزمین کُندُر یا أرض البَخور مکانی در عمان در جاده عود است. مناطق اصلی این سرزمین شامل وادی دوکا، شهر باستانی سمهرم، و بندر خور روری است که نمایانگر نقش عمان در تجارت جهانی کُندُر در دوران باستان است. این سایت شامل درختان کندر، خور روری و بقایای یک واحه کاروانی است که برای تجارت بخور قرون وسطی بسیار مهم بوده اند.

 

شهر تاریخی قَلهات  (Ancient City of Qalhat) از فهرست میراث جهانی یونسکو در عمان 

– مکان: استان شرقیه

–  تاریخ ثبت: 2018

–  ویژگی‌ها: قَلهات یکی از مهم‌ترین شهرهای تاریخی عمان و مرکز تجاری مهم در قرون وسطی بوده است. این شهر دارای آثار باستانی متعدد و معماری سنتی است که اهمیت آن را در تاریخ تجارت دریایی و فرهنگی منطقه نشان می‌دهد.

این فهرست میراث جهانی یونسکو در عمان، نمایانگر تاریخ، فرهنگ، و دستاوردهای فنی و مهندسی مردمان عمان در ادوار مختلف است و بازدید از آن‌ها می‌تواند دیدی عمیق‌تر از میراث غنی این کشور به شما ارائه دهد.

برای اطلاعات بیشتر تورهای عمان را بررسی نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *