شهر سنگی زنگبار

شرح

شهر سنگی زنگبار نمونه خوبی از شهرهای تجاری ساحلی در شرق آفریقا است. این شهر، بافت و منظره شهری خود را دست نخورده حفظ نمود، جلوه‌ای که شامل بسیاری از ساختمان‌های زیبا است که فرهنگ خاص آن را نشان می‌دهد.  در واقع می‌توان گفت شهر سنگی، عناصر ناهمگون فرهنگ‌های آفریقا، منطقه عربی، هند و اروپا را در بیش از یک هزار سال گرد هم آورده و همگن نمود. این مکان در جزیره زنگبار و در کشور تانزانیا می باشد.

شهر سنگی

 شهر سنگی در کجا است؟

شهر سنگی زنگبار که بر روی دماغه‌ای از سمت غربی جزیره اونگوجا به اقیانوس هند قرار دارد، نمونه‌ای برجسته از یک شهر تجاری ساحلی است. این نوع شهر در سواحل شرق آفریقا توسعه یافت، تحت تأثیر اعراب، هند و اروپا بیشتر گسترش پیدا کرد و عناصر بومی خود را حفظ کرد تا یک واحد فرهنگی شهری منحصر به فرد در این منطقه را تشکیل دهد.

بازار برده فروش ها

 

ساختمان‌های شهر سنگی زنگبار را چگونه ساختند؟

ساختمان‌های شهر سنگی زنگبار، عمدتاً با چوب و مانگرو اجرا شده‌اند. این مصالح در ملات آهکی ضخیم قرار گرفتند و سپس گچ بری شدند و با آهک شستند.  به طور کلی این سبک معماری منعکس‌کننده تلفیقی پیچیده از تأثیرات فرهنگ هندی، عربی و اروپایی در سنت‌های ساختمانی و برنامه‌ریزی شهری هستند.  خانه‌های دو طبقه با اتاق‌های دراز و باریک که در اطراف یک حیاط قرار گرفته‌اند و از طریق راهرویی باریک می‌توان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد.

شهر سنگی زنگبار

 قدمت بناهای شهر سنگی

قدمت بناها  به قرن 18 و 19 می‌رسد و شامل بناهای تاریخی مانند قلعه قدیمی است که در محل کلیسای پرتغالی بنا شدند. نام شهر سنگی از خانه‌های پرآذینی گرفته شده است که در قرن نوزدهم توسط تاجران و بردگان عرب با سنگ‌های محلی ساخته شده است.  تخمین زده می‌شود که حدود 600000 برده از طریق زنگبار بین سال‌های 1830-1863 فروخته شده‌اند.  در آن زمان انسان و ادویه‌جات به بزرگترین تجارت در خاورمیانه دور و اروپا تبدیل شده بودند.  سرانجام در سال 1863 معاهده‌ای برای لغو تجارت برده امضا شد. بریتانیا و سلاطینی که در این زمان بر زنگبار حکومت می‌کردند با آن معاهده موافقت کردند.

تانزانیا

هنگام اقامت در شهر سنگی زنگبار، از کدام مکان‌های تاریخی دیدن کنیم؟

 بسیاری از جاذبه‌های شهر سنگی زنگبار فقط در چند قدمی شما هستند، بنابراین، آن‌ها را از دست ندهید:

  • خانه عجایب

بیت العجایب یا خانه عجایب در دهه 1870 برای سلطان برقش بنا نمودند. این بنا بسار بزرگ و با ابهت می باشد. قرار است در آینده به موزه ملی تبدیل شود.

  • کلیسای انگلیکن کلیسای مسیح

کلیسای انگلیکن کلیسای مسیح در سال 1873 توسط بریتانیایی‌ها در محل بازار برده‌های قدیمی وجود دارد.

  • داروخانه قدیمی

تایرا توپن، که ثروتمندترین مرد زنگبار بود، در سال 1887 داروخانه Nasur NurMohamed را ساخت. این یکی از اولین ساختمان‌هایی است که در شهر استون بازسازی شد.

  • بازار دراجانی

یک بازار شلوغ و جذاب که شبیه به بازارهای شمال آفریقا است. این مکان قبلا بازار فروش بردهداری بود، ولی در حال حاضر بازار ماهی فروشی می باشد.

تور تانزانیا

  • شهر سنگی و روح تاریخی

این شهر سنگی زنگبار تاریخی غنی دارد و به دلیل میراث فرهنگی منحصربه‌فردش جایگاهی در بین مقاصد گردشگری میراث جهانی دریافت کرد.  شهر سنگی نه تنها یک شهر تاریخی بلکه یک مرکز تجاری و اجتماعی-فرهنگی در جزیره زنگبار است.

در تور تانزانیا با پارسوآ جابه های این کشور را نظاره گر باشید.

موقعیت جاذبه

کشور: تانزانیا
شهر: زنگبار

موقعیت روی نقشه