بیس کمپ اورست

  •  آشنایی با بیس کمپ اورست

همان‌طور که می‌دانید قله‌ی اورست، بلندترین قله‌ی جهان است و صعود به آن از کشور نپال آغاز می‌شود. این قله از گذشته‌های دور تا به امروز قبله‌گاه کوهنوردان بسیاری بوده است. چه‌بسا افراد  معمولی که ماه‌ها و سال‌ها بر روی جسم و روح خود کار کرده تا آماده‌ی صعود به این قله‌ی اعجاب‌انگیز شوند. آنها تلاش کرده اند تا بدین ترتیب بهترین تجربه‌ی زندگی‌شان را به دست آورند. در این میان راه‌پیمایی به‌سوی بیس کمپ اورست از جذاب‌ترین مسیرهایی است که کوهنوردان با آن موجه می‌شوند و دسترسی به این کمپ مراحلی دارد.  در ادامه قدم‌به‌قدم تا بیس کمپ اورست پیش خواهیم رفت و شمارا با پدیده‌های طبیعی و جاذبه‌های گردشگری موجود در این مسیر آشنا خواهیم نمود.

بیس کمپ اورست

  • قدم‌ به‌ قدم تا دیدار اورست

باید بدانید که بیس کمپ اورست در ارتفاع 5360 متری از سطح زمین قرارگرفته است و دست‌یابی به آن در طول چند روز صورت می‌گیرد. هیچ‌کسی به‌یک‌باره نمی‌تواند در چنین ارتفاعی قرار گیرد و بدن انسان برای عادت کردن به فشار هوا در ارتفاع‌های مختلف، نیازمند زمان است. تمام کسانی که قصد فتح قله‌ی اورست را دارند، راهی کشور نپال و پایتخت آن کاتماندو می‌شوند. کوهنوردان در این فرصت می‌توانند به گشت‌وگذار در شهر کاتماندو بردازند و از جاذبه‌های گردشگری آن دیدن نمایند. قدم بعدی پرواز به مقصد لوکلا (Lukla) است. صعود به قله‌ی اورست و دست‌یابی به بیس کمپ اورست عملاً از همین شهر شروع می‌شود. کوهنوردان در این مرحله پیاده‌روی خود را آغاز کرده و به فکدینگ (Phakding) در ارتفاع 2780 متری می‌رسند و باقی روز را استراحت می‌نمایند. کوهنوردان ضمن تجدید قوا، به فشار هوا عادت کرده و انرژی دوباره برای صعود را به دست آورند.

بیس کمپ اورست

  • در مسیر نامچه بازار

کوهنوردان در گام بعدی به نامچه بازار باید به ارتفاع 3440 متری صعود کنند. نامچه بازار روستایی پرتردد و شلوغ است که سراسر دارای بازارهای محلی  است. کوهنوردان در این محل می‌توانند با شرپاهای محلی ارتباط برقرار کرده و تجهیزات کوهنوردی موردنیاز خود را خریداری نمایند. کوهنوردان از خوردن غذاهای بومی محلی در روستاهای بین مسیر بسیار لذت‌ می برند. آنها  یکی از خاطرات شیرین کوهنوردی را در مسیر بیس کمپ اورست را رقم می‌زند. کوهنوردان با مراجعه به رستوران‌ها و غذاخوری‌ های محلی انرژی دوباره گرفته و با شور و نشاطی مضاعف به راه خود ادامه می‌دهند.
بیس کمپ اورست

کوهنوردان پس از گذراندن یک‌   شب در نامچه بازار راهی محلی به نام تنگبوچه (Tengboche) می‌شوند و پس‌ازآن به دینگبوچه (Dingboche) در ارتفاع 4350 متری می‌رسند. در این مرحله کوهنوردان به ارتفاعی قابل‌توجه رسیده‌اند و معمولاً بدن آن‌ها نیازمند استراحتی کامل برای ادامه‌ی مسیر و صعود به بیس کمپ اورست است. بنابراین یک روز را استراحت نموده و اقدامات لازم برای هم هوایی و تطابق با فشار هوا را انجام می‌دهند. پس از یک روز استراحت، کوه‌پیمایی به مقصد لبوچه(Lobuche) آغاز می‌شود و پس‌ازآن افراد به گوراکشپ (Gorakshep) در ارتفاع 5180 متری می‌رسند.

بیس کمپ اورست

  • دیدار بیس کمپ

سرانجام کوهنوردان در روز دهم به قله‌ی کالاپاتار در ارتفاع 5545 متری صعود می کنند. پس از یک روز استراحت در آن، در روز یازدهم به بیس کمپ اورست در ارتفاع 5360 دست می‌یابند. در این مرحله برخی افراد خسته و ناامید و برخی دیگر سرشار از انرژی و امیدوار به فتح قله هستند. شما لمس نمود که همیاری اعضای گروه برای به پایان بردن این مسیر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پا گذاشتن به بیس کمپ اورست به‌منزله برآورده شدن آرزوی هر کوهنوردی است و احساسی که در آن لحظه با آن مواجه هستند، غیرقابل‌توصیف است.بیس کمپ اورست

  • دیدار قله اورست

این یک تجربه‌ای تکرار نشدنی تلقی می‌گردد. صعود به اورست و دستیابی به بیس کمپ اورست نیازمند روحیه‌ای خستگی‌ناپذیر و عزمی راسخ است. تمامی افرادی که به این هدف خود دست می‌یابند، ماه‌ها و سال‌های طولانی را صرف آماده‌سازی قوای جسمانی و روحانی خود نموده‌اند. بیس کمپ اورست تا به امروز شاهد اشک‌ها و خنده‌های هزاران ورزشکار بوده است و حوادث و وقایع متعددی را در دل خود جای‌داده است. این مکان اعجاب‌انگیز همچنان نیز پذیرای ورزشکاران و کوهنوردان مختلف از کشورهای متعدد است و هر روزه میزبان گروهی از افراد با احساسات ناب انسانی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *