سرنگیتی

پارک ملی سرنگیتی

پارک ملی سرنگیتی یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های ملی و حفاظت شده در جهان است که در شمال تانزانیا و در نزدیکی مرز کنیا قرار دارد. این پارک که به‌طور رسمی در سال 1951 تأسیس شد، مساحتی بالغ بر 14750 کیلومتر مربع دارد و شامل مناطق وسیعی از ساوانا، جنگل، رودخانه و کوهستان است. پارک ملی سرنگیتی با داشتن تنوع طبیعی خاص و بی‌نظیر خود، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در آفریقاست که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

تاریخچه

پارک ملی سرنگیتی به‌طور رسمی در سال 1951 تأسیس شد. در سال 1981 به‌عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو شناخته شد و در سال 2010، به‌عنوان یکی از شش پارک ملی در مجموعه حیات وحش گراندر، در فهرست میراث جهانی یونسکو به‌عنوان یکی از میراث‌های طبیعی جهان ثبت شد.

 

محیط زیست و تنوع جانوری

پارک ملی سرنگیتی به دلیل وجود بیش از 70 گونه حیوانات و بیش از 500 گونه پرنده، یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در آفریقاست. از جمله جانورانی که در این پارک زندگی می‌کنند می‌توان به شیر، گرگ، یوزپلنگ، شترمرغ، زرافه، گوریل، چیتا، فیل، رینو و زیبایان سرخ اشاره کرد.

پارک ملی سرنگیتی به دلیل وجود بیش از 3 میلیون سر شترمرغ، گاومیش، زرافه، موش صحرایی، پلنگ و خرس نیز به عنوان یکی از پایگاه‌های مهم محافظت از جانوران وحشی در جهان شناخته می‌شود.

سرنگیتی همچنین شهرتش به‌خاطر مهاجرت ماهیچه‌داران (گنو، پلنگ، زرافه، شترمرغ و …) که به‌طول 1000 کیلومتر در سرنگیتی از همین پارک عبور می‌کنند و از مشهورترین مراسم طبیعی جهان هستند. هر ساله، در این مهاجرت بین 1.5 تا 2.5 میلیون گونو از جمله میلیون‌ها دیگر حیوان نیز شرکت می‌کنند. این مهاجرت، یکی از شگفتی‌های طبیعی جهان است و محبوبیت بالایی در میان گردشگران دارد که به‌طور معمول در مرداد و شهریور ماه برگزار می‌شود.

 

مناطق دیدنی

پارک ملی سرنگیتی به‌عنوان یکی از پارک‌های محبوب و دیدنی در جهان، مناطق زیادی برای بازدید ارائه می‌دهد. از جمله مناطق دیدنی در این پارک می‌توان به مراقبت از حیوانات وحشی، سفرهای ماجراجویانه به سمت هاوانگل، ارتفاعات کیراویرا، سافاری و مشاهده مهاجرت ماهیچه‌داران اشاره کرد.

مراقبت از حیوانات وحشی

در پارک ملی سرنگیتی که یکی از مهمترین پایگاه‌های حفاظت از جانوران در جهان است، مراقبت از حیوانات وحشی از اولویت‌های این پارک است. در این پارک تلاش می‌شود تا حیوانات از جمله شیر، فیل، کرگدن، زرافه و گوزن به‌صورت طبیعی و در محیطی امن و آرام زندگی کنند. پارک ملی سرنگیتی به‌عنوان یکی از پایگاه‌های محافظت از حیوانات در جهان، زندگی وحشی حیوانات را حفظ می‌کند تا تلاش کند تا برای نسل‌های آینده حفاظت از جانوران وحشی را تضمین کند.

سفرهای ماجراجویانه به سمت هاوانگل

هاوانگل یکی از مناطق دیدنی پارک ملی سرنگیتی است که به‌عنوان یکی از مناطق محبوب سفرهای ماجراجویانه در جهان شناخته می‌شود. این منطقه که در شمال غربی پارک قرار دارد، شامل کوهستان‌های زیبا، کوه‌های مرتفع، دره‌های عمیق و چشم‌اندازهای دیدنی است. در هاوانگل، می‌توانید سفرهای پیاده‌روی، سواری در ماشین‌های جیپ، کوهنوردی و شکار عکس را تجربه کنید.

پارک ملی سرنگیتی به دلیل وسعت و تنوع طبیعی خود، مناطق دیدنی زیادی دارد. برخی از مناطق دیدنی دیگر در این پارک اشاره می‌کنیم:

1. مزارع سربه‌سربه : این مزارع سنگی در سرنگیتی، جزء جاذبه‌های مهم پارک ملی هستند. در این مزارع، می‌توانید انواع مختلفی از حیوانات وحشی مانند شیر، یوزپلنگ، پلنگ، گرگ و سایر جانوران را مشاهده کنید.

2. ارتفاعات سیرنگتی : این منطقه در وسط پارک قرار دارد و به عنوان یکی از مناطق مهم و پرجذبه در سرنگیتی شناخته شده است. در این منطقه می‌توانید شیر، گرگ، یوزپلنگ، زرافه، پلنگ و سایر حیوانات وحشی را مشاهده کنید.

3. هیپو‌پول : این منطقه در نزدیکی رودخانه مارا گری در سرنگیتی قرار دارد و به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مناطق دیدنی در پارک شناخته می‌شود. در این منطقه می‌توانید گروه‌های بزرگی از اسب های آبی را مشاهده کنید که در آب رودخانه زندگی می‌کنند.

4. نهر گرمتی : این نهر در پارک ملی سرنگیتی در جنوب غربی پارک قرار دارد و به‌عنوان یکی از مناطق دیدنی مهم پارک شناخته می‌شود. در این نهر می‌توانید انواع مختلفی از حیوانات وحشی را مشاهده کنید از جمله زرافه، شیر، گرگ، یوزپلنگ و پلنگ.

5. مربع گرمتی: این منطقه در جنوب غربی پارک قرار دارد و به‌عنوان یکی از مناطقی که شامل مناظر طبیعی خیره کننده است، شناخته می‌شود. در این منطقه می‌توانید انواع مختلفی از حیوانات وحشی را مشاهده کنید از جمله شیر، گرگ، یوزپلنگ، پلنگ و سایر جانوران.

6. مربع کیراویرا: این محل در شمال غربی پارک قرار دارد و به‌عنوان یکی از مناطق دیدنی مهم پارک شناخته می‌شود. در این منطقه می‌توانید انواع مختلفی از حیوانات وحشی را مشاهده کنید، از جمله شیر، گرگ، یوزپلنگ، پلنگ، زرافه و سایر جانوران.

7. دره مارا : این منطقه در جنوب پارک سرنگیتی قرار دارد و به‌عنوان یکی از مناطق دیدنی مهم پارک شناخته می‌شود. در این منطقه می‌توانید انواع مختلفی از حیوانات وحشی را مشاهده کنید، از جمله شیر، گرگ، یوزپلنگ، پلنگ، زرافه و سایر جانوران.

8. کوه‌های سرنگیتی: این کوه‌ها در شمال پارک قرار دارند و به‌عنوان یکی از مناطق دیدنی مهم پارک شناخته می‌شوند. در این منطقه می‌توانید مناظر طبیعی خیره کننده و انواع مختلفی از جانوران وحشی را مشاهده کنید.

پارک ملی سرنگیتی به دلیل وسعت و تنوع طبیعی خود، مناطق دیدنی بسیاری دارد که بهترین راه برای دیدن همه این مناطق، شرکت در تورهای گردشگری و صحراگردی می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *