تاریخ تایلند

تاریخ تایلند

تایلند، که قبلاً با نام سیام شناخته می‌شد، تاریخی غنی دارد که به هزاران سال پیش برمی‌گردد. این کشور تحت تأثیر فرهنگ‌های مختلفی از جمله هندی، خمر و چین قرار گرفته است. پادشاهی تایلند در قرن 13 میلادی بنیان‌گذاری شد و دوره‌هایی از رونق را تجربه کرد.

همچنین تلاش‌هایی برای استعمار اروپاییان را نیز تجربه کرد. در قرن بیستم، با وجود شورش‌های سیاسی، تایلند تحولات مهمی را تجربه کرد و با افزایش شدید مدرنیزاسیون و توسعه روبرو شد، امروزه، تاریخ تایلند به خاطر فرهنگ پرجنب و جوش، معماری خیره‌کننده و صنعت گردشگری ش شناخته می‌شود.

بررسی رویدادها و افراد قابل توجه در تاریخ تایلند

تایلند واقع در مرکز سرزمین اصلی جنوب شرقی آسیا، از دو منطقه جغرافیایی گسترده تشکیل شده است: یک بخش بزرگتر و اصلی در شمال و یک گسترش کوچکتر شبه جزیره ای در جنوب. سیام ) تایلند تا سال 1939 رسماً به همین اسم نامیده می شد)، هرگز تحت سلطه استعمار اروپا قرار نگرفت. سیام مستقل تا زمان وقوع انقلاب در سال 1932 ، توسط یک سلطنت مطلقه اداره می شد. از آن زمان به بعد حکومت تایلند به یک سلطنت مشروطه تغییر یافت و همه قوانین اساسی بعدی برای پارلمان منتخب پیش بینی شده است.

با این حال، قدرت سیاسی اغلب در اختیار ارتش بود که قدرت را از طریق کودتا به دست آورده بود. در طول دو دهه آخر قرن بیستم و دهه اول قرن بیست و یکم، دموکراسی پارلمانی به طور پیوسته از حمایت مردمی گسترده تری برخوردار شد. اگرچه بحرانی در سال 2006 پدیدار شد، زمانی که ارتش، همسو با سلطنت، یک دولت منتخب را سرنگون کرد، اما انتخابات پارلمانی جدید – طبق وعده دولت موقت – در سال 2007 برگزار شد. تاریخ تایلند بسیار پر فراز و نشیب بوده است.

تایلندی ها از نسل بسیار بزرگتری از مردم تای زبان هستند. مردم تای زبان از شمال شرقی هند در غرب تا شمال ویتنام در شرق و از جنوب چین در شمال تا جنوب شبه جزیره مالایی مرکزی یافت می شد. در گذشته، محققان معتقد بودند که یک گروه مادری به نام پروتو تای از جنوب چین سرچشمه گرفته و از خشکی چین به سمت جنوب و غرب به سمت شمال سرزمین اصلی آسیای جنوب شرقی پیش رفته اند.

اکثر محققان اکنون معتقدند که تای ها از شمال ویتنام در اطراف منطقه Dien Bien Phu آمده اند و حدود 1000 سال پیش از آنجا به سمت شمال به جنوب چین. از غرب به جنوب غربی چین ، شمال میانمار (برمه)، و شمال شرقی هند؛ و به سمت جنوب به لائوس و تایلند کنونی گسترش یافته اند.

تاریخ تایلند بسیار مفصل است و خلاصه ای از آن در این مقاله آمده است.

تاریخ تایلند

خلاصه ی تاریخ تایلند

تاریخ تایلند،  تاریخ غنی است. تا به امروز، تایلندی ها به خود افتخار می کنند که همیشه استقلال خود را حفظ کرده اند و به اراده و عزم آهنین خود ادامه می دهند. این کشور در سال 1939، نام خود را از Siam به Prathet Thai به معنی “سرزمین آزاد” تغییر داد.

پادشاهی آیوتایا

پایه‌های پادشاهی تایلند که امروزه آن را می‌شناسیم در سال 1351 گذاشته شد. پایتخت آن زمان سیام، آیوتایا توسط اولین پادشاه تاریخ تایلند، راماتی‌بودی اول، اداره می‌شد. او بودیسم را به عنوان دین رسمی ملی اعلام کرد. شهر آیوتایا با بیش از یک میلیون نفر جمعیت به مرکز پر رونق جنوب شرقی آسیا تبدیل شد. از نظر اندازه و وسعت با پاریس قابل مقایسه است. پادشاهی این سلسله  400 سال طول کشید، تا سال 1767، زمانی که پادشاهی توسط نیروهای برمه ویران شد..

تکسین کبیر

ژنرال تاکسین یکی از بزرگترین نام های تاریخ تایلند است. او که در سال 1734 در آیوتایا به دنیا آمد، نقش اصلی را در دفاع از آن ایفا کرد. با این حال، وقتی مشخص شد که شهر غیرقابل نجات است، او حتی با پوست دندانش توانست از خرابه های سوزان آن فرار کند. اندکی پس از آن، او مصمم به جنگیدن بود، ارتشی را تشکیل داد و آیوتایا را پس گرفت و برمه ها را بیرون کرد. سپس آیوتایا به عنوان پایتخت به نفع یک دهکده ماهیگیری کوچک در امتداد رودخانه چائو فرایا به نام تون بوری رها شد. در اینجا بود که ژنرال تکسین تاجگذاری کرد..

شاه تکسین در مبارزه خود برای استقلال کشورش بی امان بود و حتی توانست پادشاهی خود را گسترش دهد. با این حال، انگیزه و جنگاوری او باعث نابودی او شد. در سال 1782، او را برکنار کردند، او را “دیوانه” اعلام کردند و به روش سنتی وحشیانه با مهر و موم شدن در یک کیسه مخملی، برای پنهان کردن جریان خون سلطنتی، اعدام شد و برای اطمینان از مرگش با گلوله به او شلیک شد.

افسانه ها حاکی از آن است که این پادشاه تکسین نبود که در آن روز اعدام شد، بلکه یک جانشین بود و تاکسین سال ها به عنوان یک راهب زندگی کرد. این روزها تکسین به خاطر دلاوری هایش برای میهن به «تکسین بزرگ» معروف است. در ادامه برای تاریخ تایلند همراه باشید.

پوکت

بانکوک

ژنرال چاکری جانشین تاکسین شد و در مراسم تاجگذاری خود رامای اول نامگذاری کرد. این شروع سلسله چاکری بر تاج و تخت تایلند بود. شاه چاکری پایتخت را از ساحل رودخانه چائو فرایا به راتاناکوسین یا همان بانکوک امروزی منتقل کرد. او همچنین ساخت کاخ بزرگ را که اکنون یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی بانکوک است، آغاز کرد. وارثان او هر چه در توان داشتند برای مدرنیزه کردن کشور و ادامه آن انجام دادند.

آنها با کشورهای مهمی مانند فرانسه، انگلیس و چین روابط تجاری برقرار کردند. این امر منجر به یک اقتصاد متکی به خود و قوی تر شد که یکی از دلایلی است که تایلند تنها کشور آسیای جنوب شرقی است که از استعمار گریخته است هم همین بود.

پراتت تایلندی

در سال 1932 تایلند از یک سلطنت مطلقه به یک سلطنت مشروطه تبدیل شد. سپس شاه راما هفتم قدرت مطلق را در کشورش از دست داد. تایلند تا به امروز یک سلطنت مشروطه باقی مانده است. این کشور در سال 1939 نام خود را از سیام به تایلند یا همان  Prathet Thai  در زبان تایلندی و به معنی “زمین آزاد” ، تغییر داد. در سال 1946، رامای نهم (که اخیراً هم درگذشت) تاجگذاری کرد. او طولانی ترین پادشاه در تاریخ تایلند بود و از محبوبیت بی نظیری در بین مردم خود برخوردار بود.

جنگ جهانی دوم در تاریخ تایلند

در طول جنگ جهانی دوم تایلند توسط ژاپنی ها مورد تهاجم قرار گرفت و خواستار عبور رایگان به مالزی شد. تایلندی ها این درخواست را به چند شرط پذیرفتند، یکی از آنها کمک ژاپن برای بازپس گیری سرزمین هایی بود که در جنگ با فرانسوی ها و انگلیسی ها از دست داده بودند. ژاپن موافقت کرد و با حمایت دولت تایلند، مجوز عبور رایگان به دست آورد.

این وضعیت در سال 1944 زمانی که تایلندی ها طرف نیروهای متفقین را گرفتند و ژاپنی ها را از تایلند بیرون کردند، تغییر کرد. تایلند در سال 1946 به عضویت سازمان ملل متحد درآمد.

تایلند امروزی

دهه های بعدی با نا آرامی های سیاسی زیادی همراه بود. کودتاها پی در پی و هر بار به قدرت رسیدن حکومت نظامی جدیدی . دهه هشتاد شاهد تغییر مسیر کشور به سمت یک دموکراسی باثبات بود، تحولاتی که منجر به امضای اولین قانون اساسی آن در سال 1997 شد. تاریخ تایلند مسیر دشواری را طی نمود.

شاه رامای نهم در تمام دهه‌های ناآرامی سیاسی تنها عامل پایداری بود. و این یکی از دلایلی بود که او بسیار مورد علاقه مردم تایلند قرار داشت. درست مانند تاکسین کبیر، نام او در تاریخ تایلند بسیار مهم است.

شهر بانکوک

تحولات سیاست خارجی

از دهه 1950 تا 1970، سیاست خارجی تایلند مبتنی بر ضدیت با کمونیسم و ​​رابطه ی ویژه با ایالات متحده بود. خروج نیروهای آمریکایی از ویتنام و استقرار رژیم‌های کمونیستی در ویتنام، کامبوج و لائوس، تایلند را به ارزیابی مجدد سیاست خارجی خود برانگیخت و از دهه 1980 بیشتر بر ارتقای روابط اقتصادی تاکید شد تا امنیت.

روابط با ایالات متحده کاهش یافت و روابط نزدیک تر با ژاپن و چین ایجاد شد. پس از پایان جنگ سرد و فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، تایلند شروع به تشویق روابط تجاری منطقه ای، حتی با دشمنان سابق خود – ویتنام، لائوس و کامبوج کرد.

تایلند یکی از اعضای منشور انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (ASEAN) بود و با حمایت آن، ویتنام، لائوس، کامبوج و میانمار همگی بین سال‌های 1995 تا 1998 در این سازمان پذیرفته شدند هرچند که آسه‌آن هنوز به یک سازمان آزاد تبدیل نشده بود. در اوایل قرن بیست و یکم، تایلند به طور فزاینده ای به سمت دیگر کشورهای آسیایی که روابط اقتصادی آن با آنها تقویت شده بود، به ویژه چین، گرایش پیدا کرد.

اگرچه نگرانی‌های اقتصادی از دهه 1980 مبنای اصلی سیاست خارجی تایلند بوده است، اما نگرانی‌های امنیتی از بین نرفته‌اند. این کشور همچنان با پناهندگان دست و پنجه نرم می کند (نمونه ی آن، اخیراً در مرز غربی خود با میانمار). در عین حال، درگیری ها در جنوب تایلند، به تمایل دولت برای همکاری با ایالات متحده و سایرین در تلاش برای کنترل تروریست هایی که به عنوان رادیکال های اسلامی معرفی شده اند، افزود.

در سال 2008 تایلند درگیر یک رویارویی نظامی با کامبوج بر سر وضعیت معبد Preah Vihear، واقع در مرز مشترک آنها شد. هر دو طرف ادعا کردند که صلاحیت این معبد را که در آن سال در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده بود، دارند و نیروهایی را به منطقه اعزام کردند. این بن بست چندین سال ادامه یافت و تنش ها بر سر تهاجمات مرزی و حوادث دیگر افزایش یافت.

تلاش‌ها برای میانجی‌گری این اختلاف شکست خورد، اما پس از درگیری‌هایی که در سال 2011 در آنجا شروع شد، کامبوج به دادگاه بین‌المللی دادگستری در لاهه اعتراض کرد تا حکم سال 1962 این نهاد به نفع کامبوج را تأیید کند. دادگاه ابتدا خواستار خروج همه نیروها از منطقه شد (که در سال 2012 انجام شد) و در سال 2013 حکم داد که کامبوج باید محل معبد را کنترل کند.

در پایان مطالب تاریخ تایلند پیشنهاد می کنیم که تور تایلند پارسوآ را از دست ندهید.

 

1 دیدگاه برای ”تاریخ تایلند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *