نزوا

شرح

نزوا شهری که از دیدن آن شگفت زده می‌شوید

کشور عمان جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد که در طول سال گردشگران بسیاری از آن‌ها دیدن می‌کنند. یکی از این جاذبه‌ها شهر نزوا NIZWA است. 

این شهر باستانی در منطقه اد دخیلیه در شمال عمان است و 120،000 نفر جعیت دارد.  این منطقه در دشتی قرار دارد که مشخصه ی آن رودخانه های فصلی و مزارع نخل است. فاصله شهر نزوا تا مسقط حدود 250 کیلومتر است و به راحتی می‌توان بعد از دیدنی‌های مسقط به نزوا سفر کرد.

اهمیت تاریخی

شهر نزوا یکی از قدیمی‌ترین شهرهای عمان است و قرن‌ها مرکز تجارت، مذهب، آموزش و هنر بوده است. این شهر در قرون ششم و هفتم میلادی پایتخت عمان بوده است. این شهر با قلعه‌ های سر به فلک کشیده اش نمادی از رشادت و وطن‌دوستی را از خود به‌جای گذاشته ‌است. ساخت قلعه نزوا در یک مسیر تجاری بزرگ که به‌ نوعی دیوار دفاعی این شهر بوده‌است به قرن هفدهم هجری قمری بر می‌گردد. اما بر اساس پژوهش تاریخ‌نگاران این شهر در سال هفتم هجری قمری برای اولین بار بنا شده ‌است. این شهر اولین پایتخت کشور عمان بوده‌است.

نزوا

قلعه نزوا

 یکی از برجسته‌ترین نشانه‌های این شهر، قلعه نزوا است که در قرن هفدهم توسط سلطان بن سیف الیعربی ساخته شد. این قلعه به خاطر برج گِرد عظیمش مشهور است که چشم‌اندازهای پانورامایی از شهر را ارائه می‌دهد. 

دلیل ساخت این دیوار و قلعه‌ها که برای دفاع از شهر است، نیز به دلیل موقعیت استراتژیکی آن بوده‌است. زمانی‌که شهر نزوا به عنوان پایتخت عمان درگیر جنگ‌ بود این قلعه نقش به‌سزایی در حمایت از شهر داشت. پنجره‌های عجیب و باریک این قلعه مکانی بود که سربازان از شیارهای تعبیه شده درون دیوار به دشمن شلیک می‌کردند و بدون دیده شدن عملیات جنگی خود را به پایان می‌بردند. وجود دالان‌های مخفی زیرزمینی ، درب‌های مخفی و وجود چاه‌ها در این قلعه نشان از اهمیت این قلعه دارد.

جنس اصلی این قلعه ساروج است و پوشش رویی آن از کاه و گل است. اما نگهداری و مرمت این بنای تاریخی باعث گشته‌است بعد از گذشت سالیان طولانی همچنان پابرجا باشد.

بازار شهر نزوا

بازار نزوا که در مجاورت قلعه قرار دارد، مانند جواهری گران‌بها می‌درخشد! بازار سنتی این شهر به خاطر جو پر جنب و جوش و تنوع کالاهایش شناخته شده است. این بازار مملو از غرفه‌های صنایع دستی و نقره‌سازانی است که در مغازه‌های کوچک کار می‌کنند و به‌خوبی سنت‌های کشور عمان را منعکس می کنند. بازار نزوا قیمت‌های بسیار مناسبی داشته و شما می‌توانید سوغات سنتی کشور عمان را در این بازار خریداری کنید.  بازدیدکنندگان می‌توانند همه چیز از ادویه‌جات، خوراکی‌های سنتی، صنایع‌دستی حصیری، ظروف سفالی و جواهرات گرفته تا محصولات تازه و خنجرهای سنتی عمانی (خنجر) را پیدا کنند. 

مرکز فرهنگی شهر نزوا

شهر نزوا مرکز فرهنگ و آموزش اسلامی است. این شهر دارای مساجد زیادی از جمله مسجد مشهور سلطان قابوس است و به خاطر نقشش در حفظ سنت‌ها و آداب و رسوم عمانی معروف است.

کشاورزی در شهر نزوا

این شهر با نخلستان‌های خرما احاطه شده و به خاطر محصولات کشاورزی خود، به ویژه خرما، معروف است. سیستم آبیاری سنتی افلاج (کانال های تقسیم شده ی آبیاری زمین)که هنوز هم مورد استفاده است، گواهی بر نبوغ کشاورزان محلی است.

دانشگاه شهر نزوا

دانشگاه نزوا که در سال 2004 تأسیس شده است، یک مؤسسه مهم برای آموزش عالی در منطقه است و به توسعه علمی و فرهنگی منطقه کمک می‌کند.

جاذبه های طبیعی

رشته کوه‌های سبز عمان به نام "جبل الاخضر" (Jebel al-Akhdar) شناخته می‌شوند که به معنی "کوه سبز" است. این منطقه یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین مناطق عمان محسوب می‌شود و در استان " اَدَخیلیه" (Al Dakhiliyah) واقع شده است.

جبل الاخضر بخشی از رشته‌کوه‌های حَجَر (Al Hajar Mountains) است که دارای 80 کیلومتر طول و 32 کیلومتر پهنا و حدود 2000 متر ارتفاع از سطح دریا می باشد. مرتفع ترین نقطه ی جبل الخضر، کوه شمس با ارتفاع 3،018 متر است. این منطقه به خاطر ارتفاع بالای خود، دارای آب و هوای معتدل‌تری نسبت به سایر مناطق عمان است. در تابستان خنک‌تر و در زمستان سردتر است . جبل الاخضر به خاطر نامش و به دلیل پوشش گیاهی و باغات میوه اش معروف است. در این منطقه میوه‌هایی مانند انار، هلو، زردآلو و انگور کاشته می‌شوند.

همچنین، گل‌های رز داماسک (Damask Roses) که برای تولید گلاب استفاده می‌شوند، در این منطقه رشد می‌کنند.  این منطقه به خاطر مناظر طبیعی زیبا، دره های پیچ درپیچ رودخانه ای و پر از آب ، تراس‌های زراعی و روستاهای سنتی‌اش، مقصد محبوبی برای گردشگران است.  مسیرهای پیاده‌روی و کوهنوردی در این منطقه بسیار پرطرفدار هستند. 

روستاهای جبل الاخضر دارای معماری سنتی و تاریخی هستند. مردم محلی هنوز بسیاری از سنت‌ها و شیوه‌های زندگی قدیمی خود را حفظ کرده‌اند  . بازدید از روستاهایی مثل "العارض" و "سَیق" که به خاطر مناظر زیبایشان مشهورند، تجربه‌ای فرهنگی و طبیعی منحصر به فرد را فراهم می‌کند.

 جبل الاخضر از شهر تاریخی و فرهنگی "نزوا" (Nizwa)  قابل دسترسی است.

به دلیل ارتفاع زیاد و مسیرهای کوهستانی، دسترسی به این منطقه نیازمند استفاده از خودروهای شاسی بلند دو دیفرانسیل (4WD) است.

جبل الاخضر یکی از مقاصد برجسته عمان برای طبیعت‌گردی و تجربه ی فرهنگ محلی است که با مناظر خیره‌کننده و هوای خنک‌تر خود، محیطی دلپذیر و جذاب برای گردشگران فراهم می‌کند.

آب و هوا ی شهر نزوا

شهر نزوا دارای آب و هوای گرم بیابانی با تابستان‌های بسیار گرم و زمستان‌های معتدل است. بهترین زمان برای بازدید ماه‌های خنک‌تر، از اکتبر تا آوریل است.

آب و هوای نزوا در زمستان‌ها سرد است و نیاز به لباس گرم به شدت احساس می‌شود. تابستان‌های این شهر گرم است اما به دلیل وجود کافه‌های متعدد، شما می‌توانید گرمای این منطقه را با خوردن نوشیدنی‌های خنک عمانی تحمل کنید.

شهر نزوا

گردشگری

شهر نزوا به دلیل تاریخ غنی، بناهای معماری، زیبایی طبیعی و بازارهای پرجنب و جوش خود، گردشگران را جذب می‌کند. این شهر به عنوان دروازه‌ای به کوه‌های حجر و سایر جاذبه‌های طبیعی منطقه عمل می‌کند.

پیشنهاد ما به مسافران استفاده از تور عمان در تمامی طول سال است. چون با توجه به مهمان‌نوازی مردم این کشور، اگر در فصل تابستان گرمای هوا شما را آزار دهد آنقدر محبت از این مردم می‌بینید که برایتان فرقی نمی‌کند در چه فصلی سفر کرده‌اید. بسیاری از گردشگران این شهر را برای اسکان چند روزه انتخاب می‌کنند. زیرا گشت‌زنی در این شهر و دیدن جاذبه‌های طبیعی آن بیش از یک روز زمان می‌خواهد.  هتل‌های نزوا در همه فصول آماده پذیرایی از گردشگران هستند. اهمیت به پاکیزگی و مهیا نمودن تمامی درخواست‌های مسافران از اولویت‌های مردم این شهر است.

شهر نزوا عمان دارای مکان‌های بسیاری برای بازدید گردشگران است. یکی از این جاذبه ها موزه‌ای است که در قلعه معروف و برج مرکزی آن وجود دارد. بسیاری از صنایع دستی قدیمی و ارزشمند کشور عمان در این موزه نگهداری می‌شود. قلعه نزوا سالیان سال است که در این شهر خودنمایی می‌کند. 

فروش محصولات سفالی و صنایع دستی در این شهر بسیار مرسوم است. بسیاری از گردشگران از خرید این لوازم لذت می‌برند. بازار سوگ شهر نزوا هم از بازارهای معروف کشور عمان است. فروش کوزه، گلدان و … که همگی ساخت دستان هنرمند و خلاق این شهر است پای مسافران بسیاری را به این شهر باز کرده‌است.

در تورهای عمان با پارسوآ همراه باشید. شرکت پارسوآ در عمان دارای شرکت ثبت شده مستقل می باشد و مجری مستقیم و بیواسطه تورهای عمان می باشد. برای اطلاعات بیشتر کارگزاری عمان را مطالعه فرمائید.

کشور: کشور عمان