جاذبه های ایلام

جاذبه های ایلام

یکی از شهرهایی که در در غرب کشور دارای تاریخ و طبیعت غنی است استان ایلام می باشد. استان ایلام دارای جاذبه های بسیار زیادی می باشد که در ادامه درباره آنها توضیح می دهیم.

غار زینه گان

غار زینگان  

غار زینه گان یکی از منحصر به‌ فردترین پدیده‌های زمین‌شناسی است که در 52 کیلومتری شهر ایلام و در نزدیکی شهر صالح‌آباد واقع‌شده است و حتماً باید در سفر به ایلام از آن دیدن کرد. جالب است بدانید درون غار زینه گان آب وجود دارد و به همین دلیل طبیعت چشم‌نوازی انتظار شمارا می‌کشد. این اتفاق دمای هوای غار زینه گان را به‌شدت مطلوب کرده است، به‌گونه‌ای که در تابستان‌ها دمای هوای داخل و بیرون غار 20 تا 30 درجه باهم متفاوت کرده است؛ بنابراین اگر دوست دارید به این غار بهشت سری بزنید، در سفر به ایلام راهی شهر صالح‌آباد شوید.

سیمره

رود سیمره

رود سیمره از سرشاخه‌های مهم رود کرخه است. این رود زیبا و پر آب در غرب ایران و در استان ایلام واقع‌شده است. جالب است بدانید پس از گذشتن از دره شهر با رودخانه‌ی کشکان متحد می شود و رود کرخه را به وجود می‌ آورد. به علت اهمیت بالای رود سیمره و طبیعت زیبای آن پیشنهاد می‌کنیم سر زدن به آن را در برنامه‌ی سفر به ایلام قرار دهید.

تنگه رازیانه

تنگه رازیانه

تنگه رازیانه از عجیب‌ترین پدیده‌های زمین‌شناسی است که در استان ایلام و در روستای چنار باشی، در نزدیکی دره شهر واقع‌شده است. جالب است بدانید تنگه رازیانه در سال 1388 ثبت ملی گردید. علت به وجود آمدن تنگه رازیانه زمین‌لرزه و فرسایش‌های آبی و بادی است. درون تنگه‌ی رازیانه آب کم‌عمقی در جریان است که چشم‌انداز زیبا و ویژه‌ای دارد. به یاد داشته باشید که تنها با استفاده از وسایل سنگ‌نوردی می‌توانید به داخل تنگه رازیانه دسترسی پیدا کنید، در غیر این صورت تنها می‌توانید بر روی دیواره‌های تنگه قدم بزنید و محو زیبایی‌هایی که در سفر به ایلام نصیبتان بشود.

سیمره

شهر باستانی سیمره

شهر باستانی سیمره به‌عنوان بزرگ‌ترین ژئوپارک جان در غرب دره شهر واقع‌شده است و توریست‌های بسیاری را در سفر به ایلام به خود جذب می‌کند. به عقیده باستان شناسان، شهر باستانی سیمره از نخستین شهرهای تمدن عیلامی‌ها یا ایلامی‌ها بوده است و نام اصلی آن ماداکتو بوده است. در دوره‌ی هخامنشیان این شهر مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد تا این‌که در دوره‌ی ساسانیان دوباره به شکوه سابق خود برمی‌گردد و نام سیمره را بر آن می‌گذارند. در حال حاضر بیش‌تر آثار باستانی موجود در این شهر مربوط به ساسانی‌ها است. همچنین جالب است بدانید شهر باستانی سیمره ازجمله اولین آثاری است که ثبت ملی می باشد.

آبشار ماهوته

آبشار ماهوته

آبشار ماهوته یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی است که در سفر به ایلام با آن روبه‌رو می‌شوید. این آبشار زیبا در 18 کیلومتری آبدانان و در روستای ماهوته واقع‌شده است. آبشار ماهوته از رودخانه‌ی کوچکی از دامنه‌ی دینار کوه سرچشمه می‌گیرد. بنابراین اگر به دنبال لذت بردن از طبیعت چشم‌ نواز ایلام هستید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این شهر حتماً از روستای زیبای ماهوته و آبشار چشم‌ نواز آن دیدن کنید.

تنگه چوبین بهرام

تنگه بهرام چوبین

تنگه بهرام چوبین یکی از جاذبه‌های تاریخی ایلام است که در نزدیکی شهرستان‌های دره شهر و پل‌دختر واقع‌ می باشد. بنا بر اسناد تاریخی این تنگه به علت موقعیت استراتژیک، به‌عنوان پناهگاه بهرام چوبین یکی از ژنرال‌های دوره‌ی ساسانی در زمان شورش ساسانی‌ها  است. از این‌ رو می‌توان بقایای قلعه‌ها و دژهای نظامی متعددی را در آن دید. پس اگر به تاریخ ایران باستان علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به ایلام حتماً سری هم به تنگه بهرام چوبین بزنید.

پل گاو میشان

پل گاومیشان

یکی درگیر از جاذبه های ایلام پل گاومیشان در مرز میان شهرستان دره شهر و پل‌دختر قرار است و به همین دلیل از جاذبه‌های تاریخی هر دو استان ایلام و لرستان به‌حساب می‌آید. این پل در دوره‌ی ساسانیان ساخته‌ شده است و معماری منحصر به‌ فرد آن‌ها را می‌توان در پل گاومیشان دید. جالب است بدانید طول پل گاومیشان 175 متر و عرض آن در حدود 8 متر است.

آبدانان

دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان

دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان ازجمله جاذبه‌های طبیعی است که در سفر به ایلام حتماً باید از آن دیدن کرد. این دریاچه در روستای آبدانان از توابع ایلام واقع‌  است و آب آن از رودخانه‌ی سیاه گاو که از کبیر کوه سرچشمه می‌گیرد، تأمین می‌شود. جالب است بدانید این دو دریاچه توسط یک کانال 8 متری به یکدیگر متصل می‌شود و علت نام‌گذاری آن شکل هلالی آن است که شباهت زیادی به شاخ گاو دارد. درنهایت ازآنجایی‌که آب دریاچه دوقلو سیاه گاو آبدانان از رود تأمین می‌شود، کاملاً زلال و قابل شرب است. برای اطلاعات بیشتر مطلب شهر ایلام را نیز مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *