جاذبه های مشهد

در جاذبه های مشهد علاوه بر زیارت امام رضا (ع)، دارای آثار دیگری نیز می باشد. جاذبه های مشهد گردشگران زیادی را هر ساله به خود جلب می کند. مشهد یکی از کلان شهر های ایران می باشد که به واسطه حرم مطهر، هرساله گردشگران زیادی را به خود جلب می کند. گردشگران علاوه بر زیارت از دیگر جاذبه های مشهد دیدن می کنند.

تور مشهد

مقبره فردوسی، خانه ابدی خالق شاهنامه

کی از جاذبه های مشهد  حتماً باید با آن سر زد شهر توس و مقبره‌ی باشکوه فردوسی است. فردوس شاعر بزرگ ایرانی، نقش مهمی در حفظ زبان پارسی دارد و اشعار او در شاهنامه دل هر ایرانی را می‌لرزاند. این شاعر نامدار پارسی در شهر توس که در نزدیکی مشهد قرار دارد، دفن می باشد. این شهر هر ساله میزبان عشاق فردوسی و زبان پارسی از سرتاسر جهان است.  جالب است بدانید بنای فعلی مقبره فردوسی، توسط معمار معروف ایرانی، هوشنگ جیحون و با توجه به بنای پیشین این مقبره طراحی‌شده است.

مقبره فردوسی

در حال حاضر بسیاری از دوست داران معماری برای ادای احترام به فردوسی و بررسی ظرافت‌های این بنا به شهر توس سفر می‌کنند. آب‌ و هوای دل‌انگیز و طبیعت منحصربه‌فرد طوس به جاذبه های مشهد می افزاید. مقبره‌ی فردوسی بزرگ، آرامگاه یکی از شعرای معاصر و به نام کشورمان مهدی اخوان ثالث در قسمتی از محوطه‌ی مقبره‌ی فردوسی قرار دارد. و همین امر بسیاری از دوستداران شعر و ادب پارسی را در سفر به مشهد، راهی شهر توس می‌کند.

جاذبه های مشهد

کوه سنگی

کی دیگر از جاذبه های مشهد وهسنگی ست. کوهسنگی یکی از پارک‌های طبیعی و معروف ایران است که طبیعت دل‌انگیز آن گردشگران بسیاری را در سفر به مشهد به خود جذب می‌کند. این پارک زیبا در گذشته یکی از ییلاقات اطراف مشهد به‌ حساب می‌آمده و بسیاری از پادشاهان تعطیلات تابستانی خود را در آن می‌گذراندند. اما در سال ۱۳۱۰ به پارک طبیعی تبدیل و ازآن‌ پس به‌عنوان یکی از توریستی‌ترین جاذبه‌های مشهد به گردشگران معرفی شد. پارک کوهسنگی در جنوب غربی مشهد قرار دارد و به علت وجود دو کوه مشرف بر این شهر، به این نام خوانده می‌شود. کوهسنگی آب‌وهوای معتدل و طبیعت دل‌انگیزی دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در سفر به مشهد حتماً از آن بازدید کنید و از مجسمه‌های معروفی مثل دو شیر سنگی ورودی این پارک دیدن کنید.

مقبره نادرشاه افشار

مقبره نادر شاه افشار

از جاذبه های مشهد مقبره نادر شاه افشار می باشد. نادر شاه افشار، یکی از معروف‌ ترین حکام ایران است که کشور گشایی‌ ها و فتوحاتش، شهرتی جهانی دارند. ازجمله‌  مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فتح هند و به غنیمت گرفته الماس‌های با ارزش کوه نور و دریای نور اشاره کرد. آرامگاه این پادشاه بزرگ در استان خراسان رضوی و شهر مشهد قرار دارد. در سفر به مشهد می‌توانید به آرامگاه نادرشاه افشار سر بزنید، از تندیس او که در محوطه‌ی آرامگاه قرار دارد، دیدن کنید.  در نهایت به موزه‌ نادری بروید و آثار به‌جای مانده از این پادشاه بزرگ را بررسی کنید.

شاندیز

شاندیز

حتی اگر از سفر به مشهد و پیشینه‌ این شهر چیز زیادی ندانید، محال است نام کباب شاندیز تابه‌حال به گوشتان نخورده باشد.  پس در ضمن دیدن جاذبه های مشهد ، حتماً به شهر زیبای شاندیز سری بزنید و کباب معروف آن را امتحان کنید. شهرستان شاندیز که نام قدیم آن شاه دز یا شاه دیز است در نزدیک مشهد قرار دارد. درواقع دره‌ سر سبزی است که در آن رودهای فراوانی جاری است و به همین علت طبیعت زیبا و منحصربه‌فردی دارد. از جمله رودهایی که در این شهرستان قرار دارد می‌توان به مایان، زشک، مغان، دهبار، جاغرق و کنگ اشاره کرد. از معروف ترین خوراکی‌های شاندیز می‌توان به کباب ششلیک آن اشاره کرد. طعم بی‌نظیر آن به علت گوشت دام‌هایی است که در مراتع سرسبز این شهرستان چرا می‌کنند. بنابراین اگر از طرفداران پروپاقرص کباب هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً در سفر به مشهد به این شهرستان دوست‌داشتنی سری بزنید.

مشهد گردی

بازار رضا

بازار رضا از جاذبه های مشهد و پس از گشت‌وگذار در مشهد نوبت به خرید سوغاتی می‌رسد. پس در سفر به مشهد برای خرید سوغات حتماً به بازار رضا، یکی از قدیمی‌ترین بازارهای مشهد بروید. بازار رضا در سال ۱۳۵۴ ساخته شد و از جنوب شرقی میدان بیت‌المقدس (فلکه آب) تا میدان هفده شهریور کشیده شده است. در بازار رضا می‌توانید، انواع و اقسام سوغاتی‌ها مثل مهر، تسبیح، زرشک، زعفران و… را پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *