ژئو پارک قشم

ژئو پارک قشم شهرتی جهانی داشته و در میان مکان‌های تفریحی بین‌المللی، جز زیباترین پارک‌ها محسوب می‌شود. وسعت این ژئوپارک، بیش از 30 هزار هکتار بوده که در غرب جزیره قشم قرار دارد. این پارک جز جذابیت‌های قشم می‌باشد و از شرق به روستای طبل و سلخ و از غرب به روستای گوری و کانی منتهی می‌شود. یکی از رازهای زیبایی این پارک مناطق شمالی و جنوبی آن است که به دریا ختم می‌شود. دیدنی های ژئو پارک قشم بطور پراکنده وجود دارد که جذابیت این جزیره را بیشتر می کند.

چاه کوه

جزیره قشم و زیبایی‌های آن

ژئو پارک قشم به‌عنوان یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های توریستی این جزیره می‌باشد، که در سال 1385 فعالیت خود را زیر نظر سازمان جهانی یونسکو آغاز کرد. این منطقه دارای مناظر طبیعی خاصی بوده که در هر مکانی وجود ندارد. این مناظر به‌وسیله فرایندهای زمین‌شناسی و زیستی بسیار بزرگی ساخته‌شده است و در طول میلیون‌ها سال دستخوش تغییر گشته‌اند. دیدن صخره‌های بلند که به‌صورت ناهمواری رو به روی‌هم قراردارند، باعث جذب بسیاری از گردشگران و زمین شناسان به این مکان می باشد. این منطقه نمایش‌دهنده زمانی به‌اندازه 5/4 میلیون ساله زمین می‌باشد، که به طرز باورنکردنی بعدازاین همه تغییرات اقلیمی تغییرات چندانی نکرده است. لذا با مطالعه بر روی سنگ‌ها و حالات آن‌ها می‌توان اطلاعات زمین‌شناسی زیادی به دست آورد.

قشم

اهمیت ژئوپارک

این پارک‌های چندین میلیون ساله بسیار نادر بوده و تا به امروز فقط 128 عدد از آن‌ها در 35 کشور به ثبت رسیده‌اند. ژئوپارک قشم تنها ژئوپارک ایران و خاورمیانه می‌باشد. این پارک خود به 25 بخش تقسیم می‌شود، که هر بخش ویژگی‌های خود را دارد. ازجمله این 25 سایت می‌توان به جنگل‌های حرا، ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها، روستای لافت، غار خربس، تالاب پرندگان دوکوهک و دره شود اشاره کرد. با گذر از هر منطقه می‌توانید شاهد یک اقلیم منحصر به‌ فرد باشید که شاید برای هزاران سال است تغییری نکرده است.

درواقع سفر به ژئوپارک مانند سفر در زمان می‌ماند. آنجایی که می‌توان رد چندین میلیون ساله دایناسورها و دوره‌های مختلف زمین‌شناسی را یکجا دید. وجود آب موجود در تنگه‌ای که از وسط رشته‌کوه‌های این پارک می‌گذرد، باعث می‌گردد که این پارک به یکی از زیباترین پارک‌های سنگی و آبی دنیا تبدیل شود و بتوان با قایق از میان آن‌ها عبور کرد.

جذابیت‌های قشم

قشم نه‌ تنها جزیره‌ای پر اهمیت اقتصادی برای ایران است، بلکه از جنبه‌های زیبایی و جذب توریست نیز تا به امروز خوش درخشیده است. ازجمله مکان‌های زیبایی از جزیره دلفین شکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد، که اکثر تورهای در زمان‌های خاص اقدام به سفرهای جزیره گردی می‌کنند.

بام قشم

بام قشم درو اقع  بلندترین مکان در دشت هموار قشم است. این کوه کوچک ارتفاعی به‌اندازه 120 متر داشته و در مرکز جزیره قرار دارد و اگر بر بالای آن قرار بگیرید، می‌توانید شمال و جنوب جزیره و همچنین جنگل حرا و دره تندیس را مشاهده نمایید. جنس این کوه از مارون و ماسه‌ سنگ است، که به‌صورت لایه‌ لایه بر روی‌ هم قرارگرفته است.

بام قشم

تنگه چاه کوه

زیبایی و رمزآلود بودن این تنگه در عمود بودن صخره‌های آن و همچنین نقوشی است که بر روی این صخره‌ها وجود دارد. در برخی از این نقاط، پهنای این صخره‌ها به 1 متر می رسند و گاهی حتی بیشتر هم می باشند. جنس این دیواره‌ها از ماسه بوده و دارای حفره‌های بزرگ و کوچکی است . این نقش‌ها به‌ طوری روی بدنه خیال‌انگیز این دره کوچک قرار دارند، که گویی نقاشی هنرمند با دستان توانای خود به آن‌ها شکل داده است. تنگه چاه کوه، درواقع چاهی طبیعی می‌باشد که هنگام بارندگی از آب پرشده و منظره‌ای زیبا را در جزیره قشم به وجود می‌آورد.

دره تندیس

دره تندیس یکی از مکان‌های زیبای قشم بوده که براثر فرسایش خاک به وجود آمده است. در این دره فرسایش باعث شده است که سنگ‌های این مکان به شکل عجیبی تغییر شکل داده و باعث جذابیت این مکان شده است.

دره تندیس

دره ستاره‌ها

این دره یکی از سایت‌های ژئوپارک بوده و یکی از منحصر به فردترین مناطق جهان است. این دره ساختاری ژئومورفولوژی ویژه‌ای داشته و جنس آن از ماسه‌های رسوبی نرم است و نوع لایه‌ لایه بودن ماسه‌ سنگی آن نشان از سنگ‌های رسوبی آن دارد.

دره ستاره ها

سفر به قشم

قشم را می‌توان جزیره‌ای نامید، که درگذر زمان یکه و تنها به‌د ور از تغییرات سریع شهرنشینی خود را حفظ نموده است و از این‌رو می‌تواند نمانی بکر برای تحقیقات و دیدن تاریخ زمین باشد. تور قشم یکی از پرطرفدارترین تورهای ایران بوده که هرساله توسط آژانس‌های مسافرتی زیادی در سطح کشور برگزار می‌شود. توصیه می‌شود که با توجه به وسعت این ژئوپارک و دیگر مکان‌های دیدنی آن، حتماً همراه با تور به این جزیره سفرکرده، تا بتوانید از همه مناظر طبیعی آن بازدید کنید. برای اطلاعات بیشتر مطالب مربوط به جزیره قشم را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *