سفر به همدان

همانطوری که حتما میدانید همدان یکی از قدیمیترین و تاریخی ترین شهرهای ایران است که تاریخ درخشان و قدرتمندی که در سابقش دارد. حتی لقب یکی از کهن ترین شهرهای موجود در جهان را دارد، در سفر به همدان با بسیاری از این تاریخ آشنا می شوید. در طول تاریخ همدان شاهد وقایع تاریخی و حکومت های بسیاری، به عنوان پایتخت ایران بوده است. بنابراین طبیعی است که ارزشمند ترین و تاریخی ترین آثار بازمانده از دوره های گوناگون حاکم بر ایران را در این شهر بیابید. دوره های که مربوط به حکومت هخامنشیان، ساسانیان، اشکانیان، آل بویه و سلجوقیان است.

شاید از این روست که همدان را به عنوان “پایتخت تاریخ و تمدن” کشور ایران میدانند. در سفر به همدان با پارسوآ همراه باشید. با توجه به دلایل تاریخی ذکر شده و همچنین در برداشتن جاذبه های طبیعی و فرهنگی بسیار دیگر در همدان، این شهر به عنوان یکی از فعال ترین قطب های گردشگری در صنعت توریسم ایران در بین ایرانیان و همینطور علاقمندان به سفر در خارج از ایران نیز شناخته شده است. در این مقاله قصد داریم شما را با پاره ای از مشهورترین و محبوبترین آثار و جاذبه های طبیعی و تاریخی و گردشگری شهر همدان آشنا سازیم. که پیشنهاد می کنیم در سفر به شهر همدان، دیدار از این مکانهای توریستی را به هیچ عنوان از دست ندهید.

سفر به همدان

شهر باستانی هگمتانه

شهر باستانی هگمتانه واقع در همدان یکی از مهمترین و اصلی ترین جاذبه های بسیار ارزشمند تاریخی ایران در همدان است. اگر در سفر به همدان به شهر باستانی هگمتانه سر نزنید و آن را نشناسید، می توان گفت بخشی از تاریخ ایران  را از دست می دهید. شهری که نخستین اقوام ایرانی یعنی مادها در آن ساکن شدند و آن را پایتخت خود نامیدند. پس از آنها نیز حکومتهای با شکوه بسیار دیگری در طول تاریخ امضای خود را بر این شهر نهادند.

اما اکنون از آن تنها ویرانه ای بر جای مانده که لا به لای آن می توان آنچه بر این شهر گذشته است را دید.برای بازدید از شهر تاریخی و باستانی هگمتانه می بایست به بخش قدیمی شهر همدان بروید. در این بخش با مجموعه های مواجه خواهید شد که دارای موزه هایی است که از آثار باستانی ایرانی که از دل زمین بیرون شدند. این مجموعه از آنها محافظت و نگهداری می شود. در جوار این مجموعه تاریخی دو کلیسا را خواهید دید. کلیسا های موجود، از جمله قدیمی ترین کلیسا های ایران است و حرفهای زیادی برای گفتن در باب تاریخ دارند.

هگمتانه

آرامگاه باباطاهر در همدان

یکی از زیباترین اماکن گردشگری و تفریحی که در شهر همدان خواهید دید آرامگاه بابا طاهر است. این آرامگاه که به شکل باشکوه و اصیل یاد این شاعر بزرگ و معروف ایرانی را در دل این شهر و در گوشه ای از ایران زنده نگاه داشته است. معماری و دور نمای این آرامگاه در شهر به اندازه دیدار آن از نزدیک شما را تحت تاثیر زیبایی و شکو هش قرار خواهد داد. زیرا معماری آن به عنوان یکی از نمونه های برجسته معماری در قرن حاضر است. معماری آن از  قرون هفت و هشت هجری الهام گرفته و با معماری عصر جدید درآمیخته و اثری فاخر را خلق کرده است. در سفر به همدان حتما از اینجا دیدن کنید.

بابا طاهر

غار علیصدر همدان

حتما می دانید که یکی از معروف ترین و پرآوازه ترین جاذبه های گردشگری همدان غار علیصدر است. در سفر به همدان توصیه میکنم حتما از این غار دیدن کنید. اگر بگوییم غار علیصدر واقع در همدان، بزرگترین غار آبی جهان است شاید برایتان کمی عجیب و جالب باشد. اما این حقیقتی است که در سفر به همدان در نزدیکی روستای علیصدر در این شهر خواهید دید.

با طی مسافتی در حدود یک ساعت از همدان به روستای علیصدر و غار معروف آن خواهید رسید. در ورودی غار نیز لوح یا سنگ نوشته ای را مشاهده خواهید کرد که اطلاعات جامعی در باب غار علیصدر به دستتان میدهد. جالب است بدانید اولین باری که عدهای موفق به دیدن درون غار شدند در سال 1342 بود که 14 نفر کوهنورد توانستند. آنها  با تجهیزات مختصر به غار ورود کنند و درون آن را نیز ببینند. اما در طی سالها بعد دهانه ورود به غار به مرور بزرگ و بزرگتر شد.  امروز بیش از 90 درصد از گردشگران همدان خواهان ورود به این غار و قایق سواری در کانالهای آبی آن هستند.

تور غار علیصدر

آرامگاه ابوعلی سینا در همدان

آرامگاه ابوعلی سینا در همدان در زمان حکومت قاجار بنا شد. از آن زمان تا کنون تبدیل به یکی از پر بازدیدترین و اِلمان های اصلی شهر همدان می باشد. این آرامگاه را در میدانی به همین نام در شهر همدان خواهید دید. بطور یقین شما نیز در نگاه اول تحت تاثیر معماری این بنا قرار خواهید گرفت که ترکیبی الهامی از سبک معماری پیش و پس از اسلام است. لازم است بدانید که این بنای تاریخی تنها یک آرامگاه متعلق به یکی از دانشمندان بزرگ ایران نیست. بلکه در بخش جنوبی تالار آن موزه های را خواهید دید که در آن آثار ارزشمند تاریخی بسیاری مانند سفال، سکه و برنز و غیره نگهداری می شود.

ابو علی سینا همدان

با پارسوآ در بهترین تورهای ایرانگردی همراه باشید و بیشتر با شهر همدان آشنا شوید. مطالب مربوط به تور همدان را نیز مطالعه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *