جاذبه های تبریز

جاذبه‌های گردشگری در سفر به تبریز

در ادامه به معرفی جاذبه‌های تبریز می‌ پردازیم.

خانه مشروطه

خانه مشروطه

خانه مشروطه یکی از مهم‌ترین جاذبه های تبریز است و گردشگران بسیاری در سفر به تبریز حتماً سری هم به آن می‌زنند. تبریز یکی از اصلی‌ترین شهرهایی بود که در صدور فرمان مشروطیت نقش مهمی را ایفا کرد. این خانه‌ قدیمی محل تجمع مشروطه خواهان بزرگی مانند ستارخان و باقر خان است. در حال حاضر خانه مشروطه به‌صورت موزه‌ای درآمده که بازدید از آن برای عموم آزاد است و گردشگران این خانه را در لیست بازدید خود از جاذبه های تبریز قرار می دهند. بعضی از اسناد و مدارک مشروطه و وسایل شخصی مشروطه خواهان در آن نگهداری می‌شود. درهر صورت در سفر به تبریز بازدید از خانه‌ی مشروطه که یکی از آثار تاریخی معاصر مهم ایران به شمار می‌رود، خالی از لطف نیست. جاذبه های تبریز را در این تور از دست ندهید.

مقبره‌ی شعرا

مقبره الشعرا

مقبره‌ شعرا قدمت طولانی دارد و یکی از جاذبه های تبریز می باشد. آنجا محل دفن شعرا بزرگی مثل شهریار، خاقانی، اسدی طوسی، قطرانی تبریز و… است. قدمت این مقبره به بیش از شش‌ صد سال پیش باز می‌گردد و تنها مقبره‌ای است که در آن بیش از ۴۱۰ شاعر و فیلسوف آرمیده‌اند. جالب است بدانید در سال ۱۳۵۰ بنای یادبودی با طراحی غلامرضا فروزان مهر در مقبره‌ شعرا بنا شد که معماری آن در نوع خود جالب‌ توجه است؛ بنابراین اگر از عاشقان شهر ادب فارسی هستید، در سفر به تبریز بازدید از مقبره شعرا را در برنامه‌ خود بگنجا نند.

مسجد کبود

مسجد کبود

مسجد کبود یا مسجد جهانشاه یکی از قدیمی‌ترین مسجدهای تبریز است که قدمت آن به قرن نهم برمی‌گردد. این مسجد در دوره‌ی قراقویونلوها که به باور بسیاری یکی از مقتدرترین حکومت‌های تبریز بودند بنا شد. جالب است بدانید دستور ساخت این مسجد را صالحه خانم دختر جهانشاه داد. مسجد کبود در زلزله‌ ۱۱۵۸ تا حدودی تخریب شد و گنبدهای آن فروریخت تا این‌ که در سال ۱۳۱۸ دستور بازسازی آن داده شد که این بازسازی تا سال ۱۳۵۳ ادامه داشت. متأسفانه در حال حاضر مسجد کبود به علت نگهداری نامناسب در معرض نابودی قرار دارد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم تا پیش‌ از این که این اثر با ارزش کاملاً تخریب شود، در سفر به تبریز از آن بازدید کنید.

موزه قاجار

موزه قاجار

موزه قاجار در خانه‌ی امیرنظام گروسی بناشده است. قدمت این خانه به دوره‌ی ناصرالدین‌شاه باز می‌گردد گردد؛ بنابراین معماری آن به‌ خودی‌ خود دیدنی است. موزه‌ی قاجار در سال ۱۳۸۴ بنا شد و در آن آثار به‌ جای مانده از دوره‌ قاجار به نمایش درآمده است، ازجمله‌ این آثار می‌توان به آبگینه، خانم کاری، چینی، ابزارهای فلزی، سکه و… اشاره کرد.

ائل گلی

ائل گلی

این تفریحگاه زیبا و خوش آب‌ و هوا ازجمله مکان‌ های است که در سفر به تبریز حتماً باید به آن رفت. ائل گلی یا شاه گلی تفریحگاهی است که در دوره آق‌قویونلوها بنا شد و در دوره‌ صفویه گسترش یافت. این مجموعه دارای دریاچه‌ای به وسعت ۵.۵ هکتار است که ازجمله دیدنی‌ های ائل گلی به‌ حساب می‌آید. در ائل گلی امکان تفریحات به‌مانند قایق‌سواری و ماهیگیری وجود دارد به‌علاوه شهربازی، کافی‌شاپ و رستوران از دیگر امکانات این تفریحگاه هستند. همچنین با ساخت هتل پارس ائل گلی، رونق این منطقه بیش‌ از پیش شده است. برای بازدید از ائل گلی کافی است در سفر به تبریز به ۷ کیلومتری جنوب شرقی این شهر بروید.

موزه آذربایجان

موزه آذربایجان

موزه‌ آذربایجان دومین موزه‌ مهم باستان‌ شناسی، پس از موزه ملی ایران است و در آن می‌توان آثار مهمی از دوران پیش و پس از اسلام را مشاهده کرد. از آنجایی‌ که موزه‌ها همیشه از جالب‌ترین دیدنی‌های هر شهر هستند، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به تبریز حتماً از موزه آذربایجان بازدید کنید.

پارک خاقانی

پارک خاقانی

این پارک در مجاورت مسجد کبود و موزه‌ آذربایجان قرار دارد و یکی از مناطق دیدنی و خوش آب‌ و هوای تبریز است. پارک خاقانی درگذشته خانقاهی بود که به صوفیان تعلق داشت، این خانقاه در سال ۱۱۵۸ به‌ کلی نابود شد و به گورستانی برای دفن کشته‌ شدگان زلزله و بعدها به پارکی برای تفریح تبدیل شد. این پارک خاقانی یکی از تفریحگاه‌ هایی است که می‌توانید در سفر به تبریز به آن سری بزنید.

روستای صخره‌ای کندوان

کندوان

روستای کندوان در نزدیکی تبریز و در دامنه‌های کوه سهند قرار دارد. این روستا یکی از سه روستای صخره‌ای جهان است به همین دلیل در لیست آثار ملی ثبت‌ شده است. روستای صخره‌ای کندوان در اثر فعالیت‌های آتش‌فشانی کوه سهند به وجود آمده‌اند و از دور به‌صورت کندوی عسل به نظر می‌رسند، جالب است بدانید یکی از مهم‌ترین محصولات روستای صخره‌ای کندوان، عسل است، پیشنهاد می‌کنیم در سفر به تبریز حتماً به این روستای زیبا بروید و عسل‌های خوشمزه‌ی آن را امتحان کنید.

برای اطلاعات بیشتر مطلب مربوط به شهر تبریز را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *