جاذبه های گردشگری مصر

جاذبه های گردشگری مصر

مسجد احمدبن طولون

این مسجد بین سال‌های ۸۷۶ و ۸۷۹ بعد از میلاد ساخته شده و یکی از قدیمی‌ترین مساجد در قاهره است. این بنا توسط احمد بن طولون ، فرماندار عباسی مصر راه اندازی شد.

این مسجد در اطراف حیاط ساخته شده و در هر چهارطرف دارای تالار سرپوشیده است. مناره ی این مسجد طبق مناره ی بزرگ سامرا به شکل حلزونی و قرن ها بعد ساخته شده است.

دهب

دهب در ۸۵ کیلومتری شمال شرم الشیخ در خلیج عقبه واقع در نزدیکی نوک جنوبی صحرای سینا قرار گرفته است. دهب یک روستای ساحلی جدا شده و منزوی بود اما در سال ۱۹۸۰ به یک اقامتگاه عالی و ارزان قیمت برای مسافران و گردشگران خارجی تبدیل شد.

فعالیت‌هایی همچون موج سواری، غواصی، شترسواری وسفر با جیپ آن را به یکی از محبوب‌ترین مقصدها در کنار دریای سرخ تبدیل کرده است.

واحه سیوا

واحه سیوا یک واحه در بیابان لیبی-مصر است که منطقه‌ای دورافتاده با جمعیتی حدود ۲۳۰۰۰ نفر است. بیشتر این افراد نیز از قوم بربری‌ها هستند. سیوا در مسیر تجاری قدیمی واقع شده و به همین خاطر نیز از لحاظ تجاری بسیار حیاتی بوده است.

وجود چشمه‌های طبیعی و سایه‌ی درختان نخل به مسافران این مسیر کمک بسیاری می‌کرد. با فروپاشی امپراتوری روم، انحطاط سیوا نیز آغاز شد. در دهه‌های اخیر صنعت گردشگری تنها منبع درآمد آن‌ها بوده است. بیشتر تمرکز‌ها بر روی ایجاد هتل‌هایی که بتواند از موادی محلی استفاده کند و توریست‌های بیشتری را به این منطقه جذب نماید

موزه‌ مصر

مصر میزبان بیش از ۱۲۰۰۰۰ آیتم مختلف از عتیقه‌جات مصر باستان است و یکی از جذاب‌ترین موزه‌های قاهره می‌باشد. دو طبقه‌ی اصلی در موزه وجود دارد. طبقه‌ی همکف و طبقه‌ی اول. در طبقه‌ی همکف مجموعه‌ی عظیمی از پاپیروس و سکه که توسط مصریان باستان استفاده می‌شده، نگهداری می‌شود.

در طبقه‌ی اول نیز مصنوعات مربوط به دو سلسله‌ی نهایی از پادشاهی مصر و همچنین صنایع دستی بسیار از دره‌ی پادشاهان وجود دارد. جالب‌ترین مواردی که در این موزه یافت می‌شود شامل اشیایی از آرامگاه توت‌عنخ‌آمون و اتاق سلطنتی مومیایی شامل ۲۷ مومیایی سلطنتی از دوران فراعنه است.

کرنک

اگرچه این بنا به شدت آسیب دیده ولی یکی از جذاب‌ترین مکان‌ها در مصر است. این بنا بزرگ‌ترین مکان مذهبی است که ساخته شده و نشان‌دهنده‌ی دستاورد ترکیبی سازندگان مصری در طول سالهاست.

معبد کرنک در حقیقت شامل سه معبد اصلی ،معابد محصور در خشکی، و چند معبد بیرونی واقع در ۲.۵ کیلومتری شمال اقصر است. یکی از مشهورترین ساختمان‌های کرنک تالار ستون‌داری است که دارای ۱۳۴ ستون بزرگ در ۱۶ ردیف است.

 

گورستان جیزه

اهرام جیزه که در حومه جنوب غربی قاهره واقع شده است ، یکی از جذاب‌ترین و مشهورترین بناها در مصر هستند. اهرام جیزه در مصر طی سه نسل یعنی توسط خوفو ، خفرع و منکورع ساخته شده است.

اهرام جیزه، که قدمت آن‌ها به دودمان چهارم مصر یعنی ۲۶۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد، در میان فلاتی سنگی در کرانه‌ی باختری رود نیل در شمال مصر سر برآورده‌اند

 

موزه ملی مصر- قاهره

موزه ی اشیای عتیقه ی مصری که معمولا به  عنوان موزه ی مصری در قاهره مصر شناخته می شود جایگاه مجموعه ی وسیعی از اشیای عتیقه ی مصر باستان می باشد. این موزه دارای 120000 شی می باشد.

اتاق مومیایی سلطنتی موزه  شامل 27 مومیایی از دوران فرعونی با دستورات رییس جمهور انور سادات در سال 1981 تعطیل شد.

دو طبقه ی عمده در موزه وجود دارد که در طبقه ی همکف مجموعه ی وسیعی از پاپیروس و سکه ها وجود دارد که در دوره ی باستان استفاده میشدند. تکه پاره های بیشمار پاپیروس بدلیل پوسیدگی در طول دو هزار سال قبل به قطعات کوچکی تبدیل شدند که همچنین روی این تکه های پاپیروس به چندین زبان شامل زبان یونانی، لاتین، عربی، و زبان نوشتاری  هیروگلیف نوشته شده است.

در طبقه ی اول آثار هنری از دو سلسله ی آخر مصر باستان شامل اشیایی از مقبره ی فرعون دوتموسیس سوم، دوتموسیس چهارم، آمنوفیس دوم ، هتشپسوت و ماهرپن وجود دارد و نیز بسیاری از آثار هنری که از دره ی پادشاهان گرفته شده است.

معابد مصر باستان

معابدى که مراسم عبادت خدایان مصرى در آن به عمل مى آمد، خانه خدایان نام داشت. این بناها که پناهگاه این گونه موجودات ابدی بود، با سنگ ساخته می شد. معبد آمون در تب مربوط به عهد رامسس سوم که پنج مرتبه بزرگتر از استان سن در فرانسه بود. در عهد آنتونیها چهل و دو معبد سراپییس وجود داشت. 

چهل ستون معبد آمون در کرنک ۱۰۰ متر طول و ۵۰ متر عرض دارد بطورى که کلیساى نوتردام دوپارى (پاریس ) یک پارچه در آن جا مى گیرد. این تالار را ۱۴۴ ستون به ۱۶ ردیف نگاه مى داشت . ستون هاى دو ردیف اول که از سایرین بلندتر است ، ۲۴ متر ارتفاع و ۱ متر عرض داشت . قطر هر یک از این ستونها به اندازه ستون واندوم پاریس بوده است . معبد زیرزمینى اپیسامبول نیز مانند خرابه هاى کرنک و الاقصر در آغاز شوکت و اقتدار تب ساخته شد. بانى آن رامسس ‍ دوم بود چهار مجسمه عظیم الجثه رامسس ثانى که در حدود بیست متر طول دارد و در سنگ تراشیده شده و مدخل معبد را دهد تمثالهاى دیگرى از رامسس ثانى که به شکل اوزیریس در آمده ، به ستونهاى تالار بزرگ زیرزمینى تکیه کرده است.

جاذبه های گردشگری مصر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *